Skinngarvning i Sigtuna 

Förra veckan åkte jag och min klass på studiebesök till Lotta Rahme och hennes garveri i Sigtuna. Det var riktigt trevligt, en idyllisk plats som strålande i vårsolen. Vi fick först en föreläsning om garvning och hur man garvar skinn på olika platser i världen. Efter en lunchpaus så var det var tur att sy varsitt armband. I vegetabiliskt garvat renskinn och i, hör och häpna, fiskskinn! 

Jag valde ett stiligt ålskinn som var ett helvete att sy i med mina numera slöjdovana fingrar men tillslut fick jag ihop det. Nu vill jag lära mig allt om att bearbeta skinn och bevara traditionella tekniker. Typiskt. 

Mina utvalda bitar, det övre är ål och det undre är ren. 

Början på en ihoptvinnad snodd att sy fast i armbandets ena ände. Den äggformade läderbiten är en fingerborg i ofärdigt skick 
Alla delar på plats, redo att sys ihop. 
Färdigt! 

Kommentera

